اثرات ترکیبی کرونا ویروس و باکتریها افزایش شدت بیماری کووید 19 را در افراد چاق و مبتلا به دیابت توضیح می دهد

15سپتامبر 2020- طبق مقاله جدیدی که امروز در مجله ی eLife منتشر شده است، اثرات ترکیبی میکروبیوتای بدن همراه با COVID-19 در ریه ها می تواند شدت این بیماری را در افراد چاق و مبتلا به دیابت توضیح دهد.

یک مطالعه با مرور انتشارات علمی، دیدگاه های مکانیسمی مهمی را در مورد اینکه چرا به نظر می رسد افراد چاق و مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به سندرم حاد تنفسی (SARS)، پس از آلودگی با ویروسکرونا ویروس 2 هستند، و این که چرا اغلب آنها نیاز به بستری و تهویه ی مکانیکی دارند، ارائه داد.

پرفسور Philipp Scherer، استاد گروه پزشکی داخلی و مدیر مرکز دیابت تاچ استون، در مرکز پزشکی دانشگاه جنوب غربی تگزاس، اظهار داشت: شواهد به سرعت در حال ظهور، نشان می دهد که چاقی و دیابت نوع 2 از عوامل اصلی خطر مرتبط با شدت عفونت COVID-19 در تمام گروه های قومی هستند، اما جزئیات این ارتباطات تا حد زیادی ناشناخته است. یک تناقض در این میان وجود دارد زیرا به طور کلی افراد چاق و مبتلا به دیابت بهتر از دیگران از بیماریهای ریوی بهبود می یابند. بنابراین، چه چیزی در مورد COVID-19 وجود دارد که این گروه از افراد را مستعدتر می کند؟

پرفسور Scherer و همكارانش، عوامل و مسیرهایی كه چاقی و دیابت را به عفونت شدیدCOVID-19 ، مرتبط می كنند، مرور کردند. آنها گفتند: این مکانیزم ها را می توان تقریباً به دو گروه تقسیم کرد، آنهایی که با گیرندهACE2 ، در ارتباط هستند و آنهایی که تعامل بین COVID-19 و باکتریهایی که از قبل در بدن این افراد موجود بودند را توضیح می دهند.

گیرنده ی ACE2، در سطح بسیاری از سلولهای بدن انسان قرار دارد و در تنظیم حجم مایعات، فشار خون و عملکرد رگهای خونی نقش دارد. همچنین توسط COVID-19 برای ورود به سلولهای انسانی استفاده می شود. یک نظریه این است که افزایش مقادیر ACE2 در افراد چاق یا مبتلا به دیابت، ورود ویروس را به سلولها راحتتر کرده و بار ویروسی را که عامل مهمی در تعیین شدت بیماری است، افزایش می دهد. متعاقبا، افزایش جدا شدن گیرنده های ACE2 از سطح سلولها و ورود آنها به سیستم گردش خون در افراد چاق، باعث انتقال آنها به ریه ها می شود، جایی که ویروس می تواند از آنها استفاده کند.

عامل دیگری که در پیشرفت بیماری های ریوی تأثیرگذار شناخته شده است، میکروبیوتای بدن ما است. ما بیش از 100 تریلیون باکتری در بدن خود حمل می کنیم که بیش از تعداد سلولهای بدن ما هستند. تصور می شود مبتلایان به چاقی و دیابت از انتشار باکتریها و مواد تولید شده توسط آنها در سراسر بدن رنج می برند و این خود باعث التهاب مداوم خفیف در بافتهای مختلف می شود.

محققان چگونگی تاثیر احتمالی باکتری های میزبان را بر شدتCOVID-19 ، بررسی کردند. یک مقصر احتمالی لیپوپلی ساکاریدهایی (LPS) است که توسط باکتریها تولید می شوند. مطالعات نشان داده اند که لیپوپلی ساکاریدها با سایر کرونا ویروس ها برای القای SARS در خوک ها، همکاری می کنند. این احتمال وجود دارد که اثرات ترکیبی این مولکولهای LPS با COVID-19 در انسان ماشه ی وقوع زنجیره ای از حوادث را بکشد که سبب می گردند بافت سالم به بافت زخمی تبدیل شود، همان کاری که  COVID-19  در ریه ها انجام می دهد.

پرفسور Scherer، توضیح داد: در حالی که همه این مکانیسم های بالقوه می توانند به شدت بیماری  COVID-19 کمک کنند، ما معتقدیم که یکی از آنها نقش اصلی را بازی می کند و این مکانیسم نه تنها در بیماران چاق و دیابتی بلکه باید در سایر گروه های با خطر بالاتر برای ابتلا به  COVID-19نیز وجود داشته باشد.

نویسندگان پیشنهاد کردند که کمبود ترکیبی ACE2 ناشی از COVID-19، همراه با چاقی یا دیابت، منجر به اختلال در عملکرد سد روده می شود و به باکتری ها و سموم آنها اجازه می دهد تا وارد گردش خون شوند. در ریه ها، این باکتری ها و سموم آنها، در همکاری با ویروس آسیب شدیدتری را نسبت به هر یک به تنهایی ایجاد می کنند.

پرفسور Scherer، نتیجه گیری کرد: تئوری ما بر اساس آزمایشاتی است که نشان داده اند ترکیبی از عفونت باکتریایی و ویروسی می تواند منجر به" طوفان سیتوکین " شود که یک واکنش التهابی شدید است و از علائم بارز COVID-19 می باشد. علاوه بر این، درگیر شدن فعل و انفعالات ویروسی- باکتریایی همچنین می تواند افزایش خطر ابتلا به  COVID-19 شدید را در افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری قلبی و در برخی از گروه های قومی توضیح دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-09-covid-bacteria-disease-severity-obesity.html